استاندار مرکزی:

آموزش های مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، فرصتی مناسب برای ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه است

۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۳ کد : ۶۵۸۰۱ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۱۱۲۴
استاندار مرکزی در دیدار با سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: آموزش های مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی فرصتی مناسب برای ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه است و آموزش های علمی کاربردی در کشور نیاز به حمایت بیشتری دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، در نشست صمیمی استاندار مرکزی با سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی و رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان که در سالن کنفرانس دانشگاه با حضور حسن میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و محمد طالبی مدیر کل روابط عمومی استانداری مرکزی برگزار شد، دکتر فرزاد مخلص الائمه ضمن تشکر از فعالیتهای انجام شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اشتغالزایی و برنامه های توسعه ای دانشگاه، با اشاره به تعداد دانشگاه های موجود در استان گفت: تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استان تعداد کمی نیست و وضعیت مناسبی به نسبت کشور داریم اما آنچه سالهاست به عنوان یک نگرانی در کشور وجود دارد فاصله ای می باشد که بین صنعت و دانشگاه وجود دارد.

استاندار مرکزی گفت: در واقع ارتباط بین دانشگاه و جامعه که به اشتباه صنعت گفته شده زیاد است و هرچه این فاصله کمتر باشد وضعیت صنایع و بهره مندی جامعه از آن بهتر خواهد شد.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور دانشگاه های مهارتی وجود داشت اما آنچه در این دانشگاه ها ارائه می شد مهارت مورد نیاز جامعه نبود به عنوان مثال در دانشگاه نفت رشته هایی مانند زبان انگلیسی و حسابداری ارائه می شد که بعدها رشته مهندسی نفت نیز در این دانشگاه ارائه شد. این درحالی است که در کشوری مانند انگلیس دانشکده ای به نام نفت خاورمیانه وجود دارد که قدمت آن به 90 سال می رسد.

مخلص الائمه بیان داشت: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی فرصت های زیادی برای کشور ایجاد شد که یکی از آنها ایجاد دانشگاه های مهارت محور هستند، اگر در گذشته به آموزش های علمی کاربردی بیشتر بها داده می شد در حال حاضر وضعیت آموزش های مهارتی در کشور بهتر بود.

استاندار مرکزی افزود: استان مرکزی از نظر تنوع تولیدات صنعتی رتبه اول در کشور و دارای رتبه دوم صنایع مادر است، ظرفیت ها و فرصت های استان به مراتب از مشکلات موجود بیشتر است و فرصت های بسیار مناسبی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استان وجود دارد و با مهارت آموزی و آموزش های علمی کاربردی در مقاطع بلندمدت و دانشگاهی می توانیم گام های بلندی در این راستا برداریم.

وی اظهار داشت: فعالیتهای بسیار خوبی در راستای ارتقاء جایگاه استان انجام شده است که می تواند پشتیبان تولید و صنعت در کشور و حتی منطقه باشد و تمامی این فعالیتها نیاز به مهارت و آموزش های علمی کاربردی دارد، بر همین اساس باید آموزش های علمی کاربردی مورد حمایت بیشتر در کشور باشند.

استاندار مرکزی افزود: در استان مراکز آموزش علمی کاربردی خوبی وجود دارد که می توانند در کشور مطرح باشند و این توقع وجود دارد که عملکرد بهتری از خود نشان دهند تا صنایع بتوانند از آموزش های مهارتی آنها بیشتر بهره مند شوند و ما وظیفه داریم پیگیری کنیم تا خروجی های علمی کاربردی در صنایع استان به کار گرفته شوند.

دکتر علیرضا نظام آبادی نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مراکز آموزش علمی کاربردی و سایر دانشگاه ها در استان گفت: استان مرکزی از لحاظ رتبه بندی در کشور در بسیاری از موارد دارای جایگاه خوبی می باشد که خود نشان از ظرفیت های استان و فرصت هایی است که در استان برای کشور وجود دارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی افزود: در استان حدود 70 مرکز آموزش عالی وجود دارد که در بحث دروس نظری و تئوری فعالیتهای بسیار خوبی انجام داده اند و از نظر ارائه مقالات علمی در جایگاه مناسبی قرار دارند اما آنچه در استان با دارا بودن بیش از 3000 واحد صنعتی وجود دارد نبودن ارتباط کارآمد و کارگشا بین علوم نظری و کاربرد صنایع در بخش های مختلف کشور است.

وی بیان داشت: یکی از اساسی ترین تفاوت هایی که بین دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها وجود دارد، سرفصل های درسی تخصصی و مهارتی است، سرفصل هایی که مرتبط با رفع نیاز حوزه های مختلف در کشور است. قطعا تمامی دانشگاه ها با دلسوزی دنبال رفع نیازهای جامعه و ارتقاء جایگاه علمی استان و کشور هستند اما پرداختن به مباحث تئوری بدون درنظر گرفتن کاربرد آنها نمی تواند زیاد موثر باشد، این درحالی است که صنایع مختلف و کارفرمایان در حوزه های مختلف می توانند با استفاده از ظرفیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به رفع نیازهای خود اقدام کنند و با توجه به پویایی دانشگاه در تدوین دوره های جدید و متناسب با نیاز آنها، در راستای بهبود کیفیت محصولات خود حرکت کنند.

وی گفت: خانواده ها و جوانان به عنوان اصلی ترین سرمایه کشور نیز به دنبال مجموعه های آموزشی هستند که زود بازده باشند و این نیاز در تدوین دوره های علمی کاربردی مد نظر مسئولان قرار دارد، سرفصل های کوتاه مدت و پودمانی متناسب با نیاز کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره هایی هستند که اشخاص می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن برای خود و دیگران ایجاد اشتغال کنند.

نظام آبادی گفت: در حال حاضر قریب به 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار می شوند و امیدواریم با حمایت های بیشتر این اشتغالزایی را به 100 درصد افزایش دهیم؛ در واقع ما اعتقاد داریم که این دانشگاه باید به یک هاب آموزشی وتخصصی در ایجاد اشتغال در کشور تبدیل شود و سیاست و برنامه هایی که در دستور کار ریاست و معاونین دانشگاه نیز در سطح کلان قرار دارد در راستای همین هدف می باشد.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود به با اشاره به بهره مندی مراکز آموزشی از اساتید با تجربه و خبرگان مهارتی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده از نیروهای متخصص شرکت ها و کارخانجات بزرگ و مطرح به عنوان مربی مهارتی است به عنوان مثال در مراکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی، هپکو و آلومینیوم با استفاده از کارشناسان و تکنیسین های با تجربه شاغل در این شرکت ها به عنوان صنایع مهم و کاربردی در کشور، نیروهای مورد نیاز بسیاری از شرکت ها و کارخانجات مرتبط تربیت می شوند.

نظام آبادی افزود: در تدوین سرفصل های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی برخلاف سایر دانشگاه ها که تنها 30 درصد مباحث به صورت عملی ارائه می شود، سعی شده تا با کاربردی کردن مباحث علمی در جهت رفع نیازها حرکت شود و به همین جهت 70 درصد دروس به صورت عملی و 30 درصد آنها به صورت تئوری ارائه می شود، بنا بر فرمایشات داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری، ما هم به علم نیاز داریم و هم به پنجه های کارآمد و علم بدون عمل کم اثر است و علم بدون عمل بی اثر خواهد بود، استفاده از نیروهای مهارتی تربیت شده در این دانشگاه به عنوان عالمان عامل و کسانی که علاوه بر مهارت داشتن به علم روز نیز مجهز هستند بی شک تاثیر بسزایی در اشتغالزائی و تولید محصولات باکیفیت با هزینه و انرژی کمتر خواهند داشت که در نتیجه آن سود بیشتری نیز نصیب کشور و استان خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی گفت: در حال حاضر در استان تنها در شهر های اراک و ساوه دارای مرکز آموزشی هستیم و دانشگاه جامع علمی کاربردی با حمایت و رهنمودهای مسئولان استانی بویژه استاندار مردمی مرکزی به دنبال افزایش کمی و کیفی مراکز آموزش علمی کاربردی در سایر شهرستان های استان و ایجاد رشته های جدید مانند مهندسی آتش، مهندسی جوش،مهندسی خودرو، مهندسی صنایع ریلی و سایر رشته های مورد نیاز استان می باشد تا از این طریق با بازآموزی و افزایش مهارت در کارکنان و پرسنل بخش های مختلف دولتی و بخش های خصوصی و گسترش و آموزش مهارت در بین جوانان بتوانیم نسبت به بالابردن کمی و کیفی تولیدات در صنایع مختلف حرکت کنیم.

لازم به ذکر است در پایان این دیدار به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها از بانوان شاغل در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی تجلیل به عمل آمد.


نظر شما :