المپیاد مهارتی فرصتی مناسب برای نشان دادن توانمندی آموزش های مهارتی است

۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۲ کد : ۴۸۷۱۵ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۱۱۳۰
معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه جامع علمی کاربردی، برگزاری المپیاد مهارتی را فرصتی مناسب برای نشان دادن توانمندی آموزش های مهارتی در کشور عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، محمدعلی صنعتی معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به ضرورت مهارت آموزی در جامعه گفت: طبق آماری که موجود است هرم تحصیلی در کشور هرم مناسبی نیست، به این معنا که در کف و قاعده این هرم باید بیشتر تکنسین با مدرک فوق دیپلم مهارتی وجود داشته باشد و هرچه هرم به سمت بالا و رأس حرکت می‌کند باید باریک تر شود. ظاهراً آمار موجود نشان دهنده شکم بسیار بزرگ در وسط این هرم است که نشان دهنده عدم توزیع مناسب مدارک تحصیلی است. یعنی نظام مشخص و درستی در توزیع مدارک وجود نداشته است.

وی افزود: بحث دیگر در این زمینه مربوط به الگوهایی است که جهت نظام مهارتی در نظر گرفته می‌شوند. اگر بخواهیم شبیه کشورهایی مانند آلمان و اتریش و امثال این کشورها که سابقه بیشتری از ما در آموزش های مهارتی دارند و فعالیت های بیشتری انجام داده اند رفتار کنیم تا این هرم اصلاح شود، تحصیلات در کشور باید ۷۰ به ۳۰ شود یعنی ۷۰ درصد دانشجویان در نظام مهارتی باشند و مهارت یاد بگیرند و ۳۰ درصد در نظام نظری وارد شوند.

صنعتی ادامه داد: در دنیا نظام مهارتی در دانشگاه های مهارتی و نسل سوم آموزش عالی ارائه می شوند. یکی از اسامی که به دانشگاه جامع علمی کاربردی لقب می‌دهند، دانشگاه نسل سوم است که شامل همین آموزش های مهارتی می شود و ماموریت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور که بحث آموزش های مهارتی را دنبال می کند، از ابتدا و بدو تاسیس همانطور که در اساسنامه دانشگاه به درستی دیده شده و به «اشاره شده است، شکل دادن به کف و قاعده هرم مذکور است تا فارغ التحصیلان آن بتوانند این هرم را اصلاح کنند، که البته  سهم ما هنوز به ۳۰ درصد نرسیده و ظرفیت‌های خالی بسیار زیادی وجود دارد.

وی بیان داشت: الزامات و نیازهای بسیاری برای رسیدن به 30 درصد آموزش های مهارتی در کشور وجود دارد. در این صورت است که می توانیم به هدف خود نزدیک شویم و این فرصت خوبی برای دانشگاه علمی کاربردی است تا بخش بزرگی از این کار یعنی آموزش نیروهای مهارتی را برعهده بگیرد و با تربیت فارغ التحصیلان و دانش آموختگان با کیفیتی که در اختیار جامعه و بازار کار قرار می دهد به جامعه خدمت کند.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه درباره تأثیر مهارت آموزی بر توسعه جامعه گفت: اطلاعات و داده هایی که در دنیا وجود داردکه نشان دهنده نیاز توسعه جامعه به مهارت آموزی است و نشان می‌دهد که بدون مهارت نمی شود توسعه داشت یا حداقل نمی توان توسعه پایدار و متوازن داشت. چون اگر صرفاً در زمینه های نظری کار شود بخش های مهارتی را چه کسی باید عهده دار باشد و پیش ببرد. طبیعتاً برای بخش های مهارتی باید فارغ التحصیلان مهارتی داشته باشیم. یعنی این خلاء که در تحصیلات عالی بخش‌هایی وجود دارد که نیاز به آموزش های مهارتی دارد، در همه جای دنیا هست و در ایران هم این نیاز وجود دارد و باید در این زمینه فعالیت داشت.

وی افزود: در کشور نهاد های مختلفی وجود دارد که در آموزش های مهارتی فعال هستند. مانند سازمان فنی و حرفه‌ای که این سازمان عهده‌دار تحصیلات آموزش عالی بخش مهارت در جامعه نیست و تا قبل از آموزش های عالی را برعهده دارد یعنی مقطع تحصیلی که در آنجا در بحث کسب مهارت آموزش داده می‌شود پایین تر از آموزش عالی و دانشگاه می باشد، طبیعی است که مهارت این توانایی و این ظرفیت را دارد که در بخش آموزش عالی هم آموزش هایش ادامه پیدا کند.

صنعتی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای در بخش آموزش عالی این بخش از مهارت فعالیت دارند و عهده دار پرورش نیروهای مهارتی در بخش آموزش عالی هستند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این نکته که لزومی ندارد همه افراد جهت کسب مهارت وارد دانشگاهها بشوند افزود: این در صورتی است که در بخش‌های دیگر جامعه یک برنامه توسعه بلندمدت یا حداقل میان مدت داشته باشیم که سهم هر کدام از این آموزش ها در آن مشخص شده باشد که چند درصد قرار است بدون تحصیلات دانشگاهی جذب بازار کار شوند و چند درصد با تحصیلات دانشگاهی قرار است جذب بازار کار شوند و از این افراد چند درصد قرار است تحصیلات نظری برای نظریه پردازی و چند درصد تحصیلات مهارتی داشته باشند و اینها همه در برنامه مشخص می شود.

وی گفت: این برنامه تحت ‌عنوان آمایش آموزش عالی سال ها در وزارت علوم و تحقیقات در دست اقدام است کما این که کشورهای دیگر نیز همین کار را انجام می دهند. دولت و حاکمیت برنامه را به آموزش عالی می دهد که مثلا برای ده سال آینده این تعداد فارغ التحصیل در رشته های مهارتی و نظری نیاز داریم و دانشگاه ها تکلیف خود را برای آینده می‌دانند و برنامه خود را بر اساس این نیاز تنظیم می‌کنند. این کار باید بر اساس یک آمایش و نیازسنجی مدون صورت پذیرد که مثلاً هر دانشگاهی چه تعداد دانشجو در چه مقطعی و چه رشته ای باید فارغ التحصیل داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با اشاره به برگزاری اولین المپیاد مهارتی دانشجویان علمی کاربردی در استان مرکزی گفت: با توجه به اختصاصی بودن برگزاری المپیاد مهارتی در دانشگاه که ویژه دانشجویان علمی کاربردی است و تأثیر آن در جامعه، مطلب از چند زاویه قابل بررسی است این امر برای دانشگاه علمی کاربردی ضروری است، چرا که دانشگاه متولی مهارت در سطح آموزش عالی است و مأموریت آن با سازمان فنی و حرفه ای متفاوت است اگرچه در نهایت در آموزش مهارت مشترک هستند، اما سطح انجام مأموریت در آنها متفاوت است، برای اینکه تأثیر این برنامه ها در جامعه را شاهد باشیم، باید ببینیم برگزاری این برنامه ها تا چه حد با یک برنامه ریزی دقیق با هدف مشخص انجام می شوند و تا جایی که می شود آن ها را اندازه گیری کرد، در هر دوره ای اندازه گیری شوند تا بفهمیم تا چه حد به هدفی که پیش‌بینی شده نزدیک شده ایم.

وی گفت: این برنامه ها باید به عنوان یک برنامه پیوسته برگزار شوند و در سال‌های بد نیز انجام پذیرند و به صورت یک فعالیت علمی با برنامه ریزی علمی دقیق که پاسخگویی برای آن وجود داشته باشد انجام شوند و در نهایت دارای دستاورد مشخص باشند در این صورت می توانند در جامعه موثر و مفید باشند. در این صورت می توانند جو رقابت را در بین دانشجویان ایجاد کنند.

صنعتی ادامه داد: اگر در برنامه ریزی و برگزاری به دانشجویان اهمیت داده شود، در این صورت هیجان برگزاری این قبیل برنامه ها به خانواده ها منتقل شده و در نتیجه به جامعه سرایت پیدا می کند.

وی در پایان گفت: در صورتیکه فعالیتها با برنامه ریزی دقیق و علمی انجام شود و اهمیت موضوع برگزاری برنامه هایی مانند المپیاد برای خانواده ها تبین شود این اهمیت به جامعه سرایت پیدا می کند، در نتیجه خانواده ها به آموزش های مهارتی امیدوار خواهند شد و دانشجویان مهارتی نیز برای آینده خود امیدوار خواهند بود.


نظر شما :