در نشست علمی حقوق زن در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران بیان شد:

نصف بودن دیه و ارث زنان حقوق مالی زنان را تضییع نمی کند

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۳ کد : ۴۷۷۲۳ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۵۷۷
نشست علمی " حقوق زن در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران " با بررسی موضوعات پیرامون جامعه زنان در مرکز آموزش علمی کاربردی دادگستری استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی،  در نشستی که با موضوع " حقوق زن در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران " در مرکز آموزش علمی کاربردی دادگستری کل استان مرکزی با حضور رحمتی سرپرست مرکز آموزش و مستشار دادگاه تجدید نظر، دکتر جوکار عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، مدرسین،کارکنان و دانشجویان مراکز آموزش علمی کاربردی، پیام نور و آزاد اسلامی در اراک برگزار شد، خانم بهادری رئیس کارگروه حقوق بین الملل و مدرس این مرکز با تحلیل، بررسی و نقد کتاب «تامل در فقه، تحول در حقوق»  با اشاره به اصل 4 و 167 و لزوم توجه به فقه در قانون اساسی گفت: زیباترین تعبیرها از زن در دین اسلام و در قرآن کریم آورده شده است.

وی افزود: آن هنگام که زن مورد بی مهری در ادیانی چون مسیحیت، یهود و حتی در نگاه برخی از فلاسفه همچون ارسطو و سقراط قرار می گرفت دینی به منصه ظهور رسید که زن را ریحانه نامید و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص زنان به تحلیل زیبای قران و پیامبر اکرم (ص) از زنان پرداخت و شبهه نقصان عقل را مطرح و بررسی کرد.

در ادامه دکتر جوکار به نقش زنان در جامعه امروزی و فعالیت آنان در عرصه های مهم و مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: اگرچه مسئله حقوق زن موضوع جدیدی نیست اما پرداختن به این موضوع و بررسی ابعاد مختلف آن از منظر فقهی و حقوقی حائز اهمیت بسیار است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوتهای ذاتی در زن و مرد از حیث وجودی افزود: از حیث روحی خداوند در قرآن کریم می فرمایند إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم : گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. اما در مسائل وجودی جنس زن متفاوت است وهمین تفاوتها در نقش و تکالیف موثر است.

جوکار در ادامه به مسئله قضا و شهادت زنان در قانون و فقه اشاره کرد و بیان داشت:  آیه مستقلی در خصوص اینکه زنان نمی توانند در مقام قضاوت باشند نازل نشده است اما فقها به اجماع بسنده می کنند و اجماع این است که زنان نباید قضاوت کنند و با در نظر گرفتن بحث عقلانیت نیز از آنجایی که زن دارای روحیه لطیفی است و کار قضاوت سختی هایی من جمله ورود به پرونده های جنایی و بررسی پرونده های مختلف حقوقی را دارد اسلام توصیه می کند که زنان به قضاوت ورود نکنند.

در ادامه دکتر رحمتی به مسئله ارث و دیه زنان اشاره کرد و گفت: اسلام حق و تکلیف را در مقابل هم آورده است، نصف بودن دیه و ارث زنان حقوق مالی زن را تضییع نمی کند و در احکام اسلامی حقوق و تکالیف با یک تعادل و توازن در مقابل هم قرار داده شده به عنوان مثال نصف بودن ارث زن در برابر حق نفقه اوست.

سرپرست مرکز آموز ش علمی کاربردی دادگستری استان با اشاره به این موضوع که دیه ارزشگذاری قیمت یک انسان نیست و صرفا جبران مافات و جایگاه اقتصادی یک زن و مرد در زندگی است بیان داشت: دیه و ارث زنان معلول احکامی چون نفقه و تکالیفی است که اسلام بر عهده مرد گذاشته است.گرچه تغییر و تحولاتی در این زمینه داشته ایم همچون برابری دیه زن و مرد در جرائم غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی که شرکت های بیمه را مکلف می کند فارغ از در نظر گرفتن جنسیت دیه یکسانی را برای مرد و زن بپردازند، در خصوص ارث نیز در همه موارد ارث زنان کمتر از مردان نیست و بسته به قوانین حقوقی موجود در قانون اساسی در بعضی موارد مساوی و در بعضی موارد نیز ارث زن بیشتر از مرد است.

این برنامه با ارائه پرسش ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانشجویان و پاسخگویی سخنرانان حاضر در جلسه پایان پذیرفت.


نظر شما :