برگزاری نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه / مردم باید ثمره و نقش حوزه و دانشگاه را ببینند

۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۱ کد : ۴۱۵۶۴ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۹۷۵
نشست تخصصی با محوریت «بررسی ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه» به همت ایکنای شعبه مرکزی در جهاددانشگاهی استان مرکزی با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی، در نشست تخصصی با محوریت «بررسی ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه» که به همت ایکنای شعبه مرکزی در سالن جلسات جهاددانشگاهی استان مرکزی و با حضور مهدی رئوفی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، حجت‌الاسلام سید‌احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان، مسعود شهرجردی رئیس جهاد‌ دانشگاهی استان و پیمان عین‌القضاتی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد، مهدی رئوفی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، گفت: همیشه سعی دارم بیشتر در حوزه عمل وارد شوم و به تمام موضوعات عملیاتی نگاه کنم. برای وحدت این دو مرکز جلسات بسیاریی برگزار می‌شود، بسیاری از صاحب‌نظران در این‌باره روزهای انتهایی به ۲۷ آذر جلسات متعددی در حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنند که متأسفانه ثمره‌ای ندارد و تا همین موقع سال آینده فراموش می‌شود. همیشه نقاط افتراق بیشتر در اذهان تداعی می‌شود، در صورتی‌که هدف بیان افتراق‌ها و موانع نیست هدف این است که برنامه‌ها و اهداف خروجی داشته باشد، اگر مردم ثمره و نقش حوزه و دانشگاه را در پیشبرد اهداف جامعه ببینند قطعاً به کمک راغب می‌شوند.
رئوفی ادامه داد: در چند سال اخیر موانع بررسی شده است و دور هم می‌نشینیم ولی بعد از گذشته چندین دهه هنوز موانع رفع نشده است. باید برای رفع موانع دنبال راهکار عملی باشیم، وقتی مردم ثمره‌های واقعی حوزه و دانشگاه را ببینند قطعاً دید مردم نسبت به این مرکز آموزشی تقویت می‌شود.

وی بیان کرد: نگاه مردم به حوزه همان نگاه مردم به دانشگاه است نگاه مردم به دانشگاه‌ها بعنوان کارخانه تولید مدرک است و غیر از این نیست. اینکه ثمره‌ای از این مرکز آموزشی ببینیم و دردی از صنعت و جامعه دوا کند واقعاً نیست و این مهم یک درد است، در حوزه و دانشگاه باید جلساتی گذارده شود تا توانمندی آنان شناخته و معرفی شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: تشکیل کارگروه عملیاتی یا در حوزه و یا نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ضروری است و افراد باید از حوزه و دانشگاه در این کارگروه شرکت کنند. افرادی که عضو کارگروه می‌شوند باید برای تحقق اهداف وقت بگذارند، پنتاگون پنج ضلع دارد یک ضلع آن سیاست که صد اتاق دارد در هر اتاق آن کارشناسان نخبه مربوط به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی درباره نوع رنگ ناخن مردم ایران بحث کرده، فکر می‌کنند و نظر می دهند. چرا این اتاق‌های فکر در کشور ما وجود ندارد؟ باید عملیاتی وارد شویم و برای ۲۷ آذر این دفتر را با فعالیت ۵ استاد برتر از حوزه و ۵ استاد حاذق از دانشگاه افتتاح کنیم، این اساتید را برای مدتی مأمور کرده و هزینه‌های حق‌التدریس خود را دریافت کنند اما به جای تدریس در اتاق فکر برای رفع مشکلات راهکارهای عملیاتی ارائه دهند و نقاط اشتراک را قوت بخشند.

رئوفی تصریح کرد: امامان جماعات باید حداقل ۱۵ واحد روانشناسی خوانده باشند، برقراری ارتباط روحانی با مردم به ویژه نوجوانان و جوانان بسیار مهم است. رفتن امام جماعت از مسجد تا محراب باید نیم ساعت طول بکشد، بهتر است امامان جماعت پس از اقامه نماز جماعت فوری مسجد را ترک نکنند، برقراری ارتباط چهره به چهره روحانی با مردم به کاهش آسیب‌ها و ترویج فرهنگ اسلامی کمک می‌کند؛ لذا دوستان ما در حوزه باید ارتباط اجتماعی خویش را قوی کنند.

وی اظهار کرد: قبلاً تمام علوم در حوزه تدریس می‌شد اما با ورود دانشگاه که ثمره حضور غربیان است علوم دست‌خوش تغییراتی شد. بنابراین اگر بتوانیم کارگروه متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه را تشکیل داده و زوایای وحدت بین این دو مرکز آموزشی را بررسی کرده و راهکارهای عملیاتی دهیم قطعاً تمایل و نظر مردم نسبت به دانشگاه و حوزه تغییر می‌کند. اگر ثمرات مثبت و برکات این کارگروه آذر سال آینده برای مردم تشریح و به جامعه تزریق شود مردم متوجه می‌شوند از وحدت حوزه و دانشگاه این آثار به وجود آمده است. به طور مثال مردم آثار مثبت و پیشرفت‌های علوم پزشکی را در درمان می‌بینند و همین باعث تمایل آنان به حوزه پزشکی می‌شود.
رئوفی گفت: سلامت دارای دو بعد جسمی و روانی است، پزشک داروی جسمی می‌دهد و دوستان حوزوی می‌توانند جنبه روحی بیماران را درمان کنند. موقعیت خوبی است بیمار همزمان با گرفتن دارو مورد معالجه روحی نیز قرار بگیرد این کار هم تمایل مردم به حوزه را افزایش می‌دهد و هم به درمان هرچه بیشتر بیماران کمک می‌کند. وحدت بین این دو مرکز آموزشی را می‌توان در ابعاد مختلف تحلیل کرد، اما باید مقدمات آن از نقاطی آغاز شود که هم دانشگاه و هم حوزه متفق‌القول روی آن وجه اشتراک دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی ادامه داد: فرهنگ استفاده از هنر از دیگر وجوه اشتراک بین حوزه و دانشگاه است، به طور مثال به واسطه آثار هنری وارد حرم علی ابن موسی الرضا(ع) که می‌شوید دارای حالات روحانی خوبی است که حالت تضرع و حس آرامش به انسان دست می‌دهد، اما این حالت کمتر در مسجدالنبی(ص) رخ می‌دهد و گویا آنجا روح ندارد؛ لذا هنر روح انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فعالیت روی نقاط اشتراک و خروجی ثمرات باعث حذف ناخودآگاه مخالفان شده یا باعث می‌شود آنان در طیف موافقان وحدت حوزه و دانشگاه قرار گیرند.

رئوفی در پایان رسالت رسانه ایکنا در ترویج و بازتاب نقاط اشتراک بین حوزه و دانشگاه را سنگین دانست و گفت: از این مجموعه خواهشمندم نقش خود در این زمینه را خوب بازی کرده و نقاط قوت را پررنگ و به معرض نمایش بگذارد. همه کارهایی که انجام شده است خوب است، بهتر است دوره‌های تخصصی با حضور اطبا و فوق‌تخصص‌ها برای حوزه گذارده شود.


نظر شما :