ایجاد امکان کارآفرینی بدون وقفه یکی از ویژگی های آموزش های مهارتی علمی کاربردی

۲۲ آذر ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۶ کد : ۴۱۴۲۴ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۱۷۶۳
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: آموزش های مهارتی که دانشجویان در این دانشگاه فرا می گیرند، بدون هزینه و بدون وقفه منجر به کارآفرینی خواهد شد و نیازی نیست دانشجویان بعد از دوران تحصیل دوره ببینند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی، مهدی رئوفی رئیس این دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایسنا در استان مرکزی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می کند شغل های جدیدی را در بر مبنای مهارت در کشور تعریف کند گفت: مشاغل بسیاری هستند که بدون هرگونه سرمایه گذاری خاص و هنگفتی می توانند منجر به کارآفرینی شوند.

وی با اشاره به وجود فرصت های بسیاری که در کشور در جهت ایجاد شغل های جدید وجود دارد  گفت: اشل های کوچک این مشاغل را می توان با برنامه ریزی دقیق در مراکز رشد و نوآوری که در مراکز علمی کاربردی وجود دارند انجام داده و در مرحله بعد به تجاری سازی و تولید صنعتی برسیم.

رئوفی درخصوص اعتبارات پژوهشی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد اظهار کرد: به هر طرح نوآورانه و خلاقانه که منجر به تولید محصول شود در مرحله اول در مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی یا ساخت نمونه ای که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد حدود 50 میلیون تومان با کارمزد کم ارائه می شود و در مرحله بعد اگر این طرح ها منجر به تولید شوند و نمونه صنعتی از آنها ایجاد شود تسهیلات بیشتر با همان میزان سود کم به افراد ارائه می شود. البته میزان این حمایت ها در شورای پژوهشی تصویب می شود.

وی درخصوص راهکارهای تبدیل دانشگاه علمی کاربردی به دانشگاه کارآفرین گفت: باید رویکردمان را در دانشگاه جامع علمی کاربردی عوض کنیم. تفاوت ماهیتی ما با دانشگاه های نظری یا تئوری این است که آن دانشگاه ها بیشتر به تئوری می پردارند و قالب پژوهش های آنها منجر به محصول نمی شود اما اقدامات پژوهشی که در دانشگاه جامع انجام می شود، غالبا منجر به تولید محصول می شود یا مهارتر را در افراد افزایش می دهد.

رئوفی اظهار کرد: آموزش های مهارتی که دانشجویان در این دانشگاه فرا می گیرند، بدون هزینه و بدون وقفه منجر به کارآفرینی خواهد شد و نیازی نیست دانشجویان بعد از دوران تحصیل دوره ببینند. در واقع مهارت آموزی در مراکز علمی کاربردی شرایط را فراهم می کند که دانشجو بتواند بلافاصله بعد از تحصیل به حوزه کارآفرینی وارد شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی در راستای اهداف کلان خود به دنبال مهارت آفرینی است گفت: براساس برنامه توسعه ششم کشور که زمان چندانی از آن باقی نمانده 30 درصد آموزش های کشور باید مهارتی باشد. البته این رقم محقق نشده و شاید حدود 15 درصد کمتر از آنچه در برنامه آمده محقق شده باشد.

رئوفی گفت: دانشگاه علمی کاربردی این توانایی را دارد که نیروهای تخصصی و مهارتی را در زمینه های مختلف همچون خودرو، صنایع دستی، صنایع هنری، فرهنگی، گرافیک و عکاسی تربیت کند تا آنها توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند و در راستای سیاست های نظام گام بردارند.

 


نظر شما :