دیدار رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی با مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران/مسئله آموزش از مسایل اساسی در کشور است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی، همزمان با فرارسیدن سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهدی رئوفی رئیس این دانشگاه در نشستی که در دفتر مدیرعامل شرکت ایرالکو برگزار شد با اشاره به جایگاه دانشگاهها در پیشبرد جامعه گفت: دانشگاهها باید طوری فعالیت کنند که صنایع به راحتی بتوانند نیازهای خود را با برنامه های دانشگاه رفع نمایند.
وی گفت: مردم باید حضور دانشگاهها در جامعه را احساس کنند و از نتایج و دستاوردهای آنها لذت ببرند. نباید مراکز آموزش عالی به محلی برای تولید مدرک تبدیل شوند و تنها مردم جهت دریافت مدرک به دانشگاهها مراجعه کنند. باید ارائه مدرک در راستای بالا رفتن سطح مهارت در افراد صورت پذیرد و تشکیل اتاق فکر نخبگان و مدرسان در مراکز آموزش عالی یکی از اقداماتی است که می تواند در این راه کمک بسیاری به مراکز آموزش عالی نماید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی ادامه داد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی باید محیط واقعی کار وجود داشته باشد و دانشجویان به صورت کاملا عملی و کارگاهی مسایل آموزشی را درک نمایند.
وی مرکز آموزش علمی کاربردی آلومینیوم ایران را یکی از برندهای آموزشهای مهارتی در کشور دانست و گفت: در این مرکز پتانسیل های بالقوه بسیاری وجود دارد که با حمایت شرکت آلومینیوم و دانشگاه می توانند به صورت بالفعل درآیند و جامعه را از این پتانسیلها بهره مند سازند.
رئوفی در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز امیدواری کرد تاسیس مرکز نوآوری و مرکز رشد خوشه های فناور در این مرکز در راستای نیازهای صنعت آلومینیوم کشور به زودی فعال شود تا هر روز شاهد پیشرفت بیشتر این صنعت مادر در کشور باشیم.
وی گفت: باید آموزش ها را در کشور از سطح مدرک گرایی خارج و به سمت مهارت ورزی سوق دهیم و تقویت دوره های مهارتی به صورت پودمانی در دانشگاه علمی کاربردی در جهت رفع نیازهای مقطعی با سرعت بالا در بخشهای مختلف می تواند راهکار بیرون رفت از مشکلات کنونی جامعه باشد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی تربیت کاردان ماهر و مورد نیاز جامعه را یکی از رسالت های دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد و درخصوص فعالیتهای پژوهشی گفت: پژوهش در این دانشگاه تنها منجر به تولید مقاله نخواهد شد بلکه رفع نیازبخشهای مختلف کشور را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: باید در جامعه برای مطالعه و انجام فعالیتهای پژوهشی انگیزه ایجاد کنیم و همسویی علم و عمل از سوی مدرسان یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد انگیزه است.
احمد مجیدی نیز در این جلسه با اشاره به مرکز آموزش علمی کاربردی آلومینیوم ایران گفت: مسئله آموزش از مسایل اساسی در کشور است و در این راستا همه باید تلاش کنند تا مسایل آموزشی با کیفیت عالی به جامعه ارائه شود.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران گفت: نوع آموزش های دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها متفاوت است و آموزش رشته های مهارتی، صنعتی و فنی باید با سایر رشته ها متفاوت باشد.
وی گفت: آموزش حتما در افزایش تولید و بهره ورری موثر خواهد بود به شرط آنکه بتوانیم به درستی تجربیات را به نسل جوان و تولید کنندگان جوان منتقل کنیم. وی گفت بحث بر نحوه استفاده از آموزش های مهارتی و ظرفیت های دانش آموختگان است.
مجیدی اظهار داشت: محیط علم و عمل باید توأمان باشند و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این راستا سهم بسزایی دارا می باشد.
وی در خصوص فرهنگ مدرک گرایی در جامعه گفت: ضعف مسئولین آموزشی در ایجاد انگیزه برای دانشجویان و دانش آموزان باعث سوق دادن جامعه به مدرک گرایی شده است و دانشگاه علمی کاربردی می تواند با تربیت نیروهای اجرایی توانمند گام های موثری در تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی بردارد.
وی در پایان گفت: باید برنامه ریزی در جامعه طوری صورت پذیرد که بتوانیم از علم تولید ثروت کنیم و بر مشکلات غلبه نماییم.
در این جلسه غفاری سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی آلومینیوم ایران، بوالحسنی معاون آموزش شرکت ایرالکو، رضایی معاون اداری و مالی شرکت ایرالکو، رضایی مسئول نظارت و ارزیابی دانشگاه، روشن زاده مسئول حراست دانشگاه و نعمتی مسئول روابط عمومی دانشگاه نیز درخصوص مسایل و موارد مرتبط با مرکز آموزش علمی کاربردی آلومینیوم صحبت نمودند.

نظر شما :