دانشگاه‌های نظری محدود شوند/شهریه‌های پایین جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست

۰۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۱۱۷۲ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۵۲
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان مرکزی گفت:دولت و مجلس باید از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی حمایت کنند.
دانشگاه‌های نظری محدود شوند/شهریه‌های پایین جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، دکتر پورایمانی رئیس این دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه مرکزی گفت:دولت و مجلس باید از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی حمایت کنند.

رضا پورایمانی در این گفت‌وگو عنوان کرد: سیستم این دانشگاه، سیستم غیرانتفاعی و درآمدهزینه است و از طریق شهریه‌های دانشجویی اداره و تأمین می‌شود.

وی به هزینه‌های بالای آموزشی اشاره کرد و گفت: وضعیت مالی نامطلوب در خانواده‌ها و پایین بودن شهریه‌های ‌اخذ شده از دانشجویان، جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست. 

وی بیان کرد: در حال حاضر اکثر مراکز خصوصی و وابسته به نهادهای عمومی با ایجاد رشته‌های کم‌هزینه در مراکز خود، بر کیفیت مهارت‌افزایی تأثیر می‌گذارند.

رئیس این دانشگاه معتقد است: دولت باید قسمتی از بودجه دانشگاه‌های نظری را باید به دانشگاه‌های‌ ‌علمی‌کاربردی و دانشگاه‌های که در زمینه مهارت کار می‌کنند، اختصاص دهد.

وی افزود: با اختصاص بودجه به اینگونه مراکز آموزشی، می‌توان نیروی ماهر و متخصص را به جامعه تحویل داد. 

پور ایمانی در این زمینه به دانشگاه پزشکی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه یک دانشگاه علمی‌کاربردی است، زیرا دانشجویانی با توانمندی علمی تربیت می‌کند و مدرک آن یک مدرک حرفه‌ای است.

وی تأکید کرد: دولت باید از این دانشگاه به طور تمام‌قد حمایت کند و بودجه و اعتبارات لازم را در اختیار این مراکز قرار بدهد.

پور ایمانی به نقش مجلس در حمایت از این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مجلس با تصویب نظام صلاحیت‌ حرفه‌ای، باید آنرا جایگزین نظام صلاحیت مدرکی بکند.

وی افزود: اساس و ملاک جایگاه افراد در نظام شغلی، باید صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ در این صورت فقط تعداد اندکی از افراد علاقمند به تحصیل و كسب دانش نظری می‌توانند به سمت آموزش نظری سوق پیدا کنند و افراد علاقمند به کار‌های مهارتی و تولیدی، جذب آموزش‌های مهارتی می‌شوند.

دانشگاه‌های نظری باید محدود شوند

پورایمانی معتقد است دانشگاه‌های نظری باید محدود شوند و دانشجویان  که از این دانشگاه‌ها فارع‌التحصیل می‌شوند مازاد برنیاز جامعه  هستند.

وی افزود: با توجه به فرهنگ جامعه و سیستمی که بعد از فارغ‌التحصیلی وجود دارد، دامنه‌های شغلی محدود می‌شوند و دانشجویان نظری حاضر نیستند کار عملی انجام بدهند.

پورایمانی به عواقب رشد و گسترش دانشگاه‌های نظری اشاره کرد و گفت: در آینده با بحران فارغ‌التحصیلان بیکار روبرو خواهیم شد که تنها ادعای کاذب متخصص بودن در وجودشان رشد کرده و فاقد مهارت و توانمندی هستند.

رئیس این دانشگاه به دو نقص در سیستم آموزشی ایران اشاره کرد و گفت: مدرک‌گرایی و تلقی کم‌کار کردن یا کارنکردن به عنوان یک ارزش، از نقص‌های موجود در سیستم آموزشی تلقی می‌شود.

پورایمانی در ادامه بیان کرد: در ایران بیشتر افراد به دنبال کسب مدرک هسنتند و این امر سبب می‌شود تا اکثر خانواداه‌ها فرزندان خود را به سمت آموزش‌های نظری و تئوریک سوق دهند.

وی افزود: تا زمانی که کار کردن حکم تنبیه داشته باشد این امر بعنوان یک ارزش شناخته نمی‌شود و در مقابل فرهنگ کم‌کاری و کار نکردن بر آن غالب می‌شود و به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود.

وی در پایان به ملاک‌های استخدامی در ایران و کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته مهارت، ملاک استخدام و تعیین صلاحیت افراد است و این در صورتی است که در ایران مدرک تحصیلی،  لازمه استخدام و تشخیص صلاحیت افراد شناخته می‌شود.

 


نظر شما :