آموزش حرفهای و مهارتی در دانشگاهها باید جایگزین آموزش نظری شود
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی در اولین نشست روسا و مسئولین دانشجویی فرهنگی مراكز آموزش علمی كاربردی استان مركزی در سال 90 گفت: برای حل معضل اشتغال و فقدان مهارت در بین اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی، سیستم آموزش کشور نیاز به انقلابی بنیادی دارد به طوری که باید آموزش حرفهای و مهارتی جایگزین آموزش نظری شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی استان مركزی، دكتر رضا پورایمانی در اولین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان در سال جهاد اقتصادی كه با حضور مسوول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و دبیر شورای استانی نهاد نمایندگی رهبری برگزار شد، با اشاره به جایگاه دانشگاههای کشور در بین دانشگاههای جهان گفت: پژوهشهای صورت گرفته و مقالات ارائه شده از سوی محققان کشور بیانگر شتاب تولید علم در کشور است.
وی با اشاره به رابطه مستقیم توسعه و نوع آموزش در کشورها افزود: نوع آموزش و مشاغل در کشورهای مختلف نشان دهنده نوع سیستم به کار رفته در این كشورها دارد كه مورد قبول عموم به ویژه نسل جوان در امر آموزش است به طوری که در کشورهای پیشرفته حدود 75 درصد جمعیت جویای کار حین تحصیل جذب مدارس فنی و حرفهای میشوند.
دكتر پورایمانی با اشاره به آموزش نظری رایج در کشور تصریح کرد: تاریخ علمی کشور، گواه آموزش همراه مهارت، دانایی و توانایی بوده، ایجاد دارالفنون توسط امیركبیر نمونه بارز این تحول علمی است كه متأسفانه استعمارگران در طی سالها با برنامه ریزی و روی کار آوردن رشتههای تحصیلی نظری بدون كار مهارتی، آموزش را به سوی آموزش نظری سوق دادند تا ما در حال حاضر شاهد رشته هایی در دانشگاهها باشیم كه فقط مباحث تئوری را به دانشجویان ارائه میدهد.

وی تغییر فرهنگ حاکم بر اذهان در خصوص داشتن مدارک بالای دانشگاهی برای داشتن آینده بهتر را امری مهم تلقی کرد و گفت: با ایجاد تغییرات اساسی در سیستم آموزشی کشور و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در كنار علم آموزی و دانایی، اکثر مشکلات از جمله اشتغال رفع خواهد شد.
در ادامه غلامرضا فتحآبادی مدیر کل امور اجتماعی استانداری مرکزی اظهار کرد: قرن حاضر قرن دگرگونیهای علمی و دانش آفرینی است به طوری که با ظهور دانشهای جدید و شتاب رو به رشد علم، همت مراکز آکادمیک بیش از پیش جهت همگام شدن با این شتاب مورد توجه قرار میگیرد.
وی در ادامه افزود: در تحولات علمی کشور دانشگاه جامع علمی کاربردی جایگاهی رفیع دارد به طوری که با دارا بودن حدود 9 درصد از دانشجویان کشور توانسته با سایر دانشگاهها رقابتی سالم در تولید علم برقرار کند.
مدیر كل امور اجتماعی استانداری مركزی ایجاد محیط خلاق و پویای آموزشی را از خصوصیات مهم آموزش علمی کاربردی عنوان کرد و افزود: نهادینه کردن روحیه ایجاد خلاقیت از ویژگیهای بارز این دانشگاه است و تقویت و استمرار این روحیه در بین دانشجویان به بسیاری از نیازهای کشور پاسخ خواهد داد.

وی بهبود سرانه فیزیکی، استفاده از امکانات نوین آموزشی، به روزرسانی رشتهها و منابع درسی، ارتقاء نظام ارزشیابی آموزش و ایجاد و توسعه آموزش مجازی را از جمله راهبردهای مهم در پیشرفت دانشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه بیشتر دانشگاه جامع به امر تحقیق و پژوهش و تالیف کتب میتوان این مراکز را از این حیث مورد رتبه بندی قرار داد.
غلامرضا فتح آبادی ارتقاء رفاه دانشجویان و گسترش دورههای کارورزی را از دیگر راهبردهای توسعه دانشگاه عنوان کرد و گفت: با همکاری مستمر دانشگاه با مراکز رشد و کارآفرینی و پارکهای علم و فن آوری و ایجاد صندوقهای قرض الحسنه برای رفاه دانشجویان می توان در بحث کیفیت خدمات دانشگاه نیز پیشرو بود.

نظر شما :