سومین هم اندیشی دانشگاه جامع علمی – كاربردی و سازمان فنی و حرفه ای استان مركزی

۰۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۰۶۶۱ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۰۷
هم زمان با سالروز ولادت باسعادت امام هادی (ع) روسا و كاركنان آموزشی مراكز آموزش علمی – كاربردی استان مركزی در برنامه ای یك روزه از مجتمع آموزش تخصصی درجه 1 و مركز آموزش فنی و حرفه ای خوهران بازدید به عمل آوردند.
سومین هم اندیشی دانشگاه جامع علمی – كاربردی و سازمان فنی و حرفه ای استان مركزی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این برنامه كه از ساعت 9 صبح با حضور دكتر پورایمانی رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان مركزی و مهندس نجفی زاده مدیر كل سازمان فنی و حرفه ای استان مركزی آغاز گردید روسای مراكز آموزشی ابتدا از دو بخش خدمات و صنعت در مجتمع آموزشی خواهران فنی و حرفه ای دیدن نمودند در این دو بخش از كارگاههای طراحی و دوزندگی كیف، سرویس و نگهداری خودرو،‌ تعمیر تلفن همراه ،‌ سفالگری، نقشه كشی سازه، كارگاه رایانه و طراحی وب از مجموعه كارگاههای موجود در ساختمان تلاش و امید بازدید كردند كه در هر كدام از كارگاهها اساتید مربوطه به تشریح وظایف و توضیح عملكرد دستگاههای موجود پرداختند بخش دوم بازدید با تلاوت آیاتی از كلام الله مجید در سالن آمفی تئاتر مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای آغاز شد بعد از ایراد خیر مقدم توسط مدیر مجتمع آموزشی درجه 1 دكتر رضا پورایمانی رئیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی استان مركزی با بیان این مطلب كه پرچم داری ایران در مبارزه با ظلم و استكبار جهانی ، سبب این امر گردیده كه برخی موانع بر سر راه ترقی و پیشرفت كشور قرار گیرد و تنها با عزم و سرمایه ملی در كنار استعداد جوانان ایرانی می توان این موانع را از پیش روی برداشت، افزود: در كشورهای پیشرفته بیش از 70 درصد دانش آموزان جذب رشته های فنی و مهارتی می شوند كه خود باعث افزایش تخصص و مهارت در حرفه ی اشخاص می گردد ولی در كشور ما متاسفانه بر عكس است و این حالت چیزی نیست غیر از شیوه استعمارگران كه با ایجاد شیوه های تئوریك در جوامع و دور نگه داشتن ملت ها از آموزش مهارت های لازم موجبات استعمار آنها را بوجود می آورند در ایران بعد از انقلاب اسلامی با عملكرد مثبت دولتهای مختلف تقریباً زمینه مساعد ترقی و پیشرفت گردیده است. بكارگیری امكانات بالقوه در محیط های آموزشی را می توان به عنوان یكی از ابزارهای توسعه در كنار سرمایه و استعداد نام برد. برگزاری این نشست در راستای تحقق اهداف سازمان ملی مهارت در كشورمی تواند نقطه عطفی باشد جهت استفاده بیشتر و بهتر از امكانات دو دستگاه جهت آموزش كارآمدتر و تخصصی تر در سطح آموزش عالی.

هر ملتی باید خودش فكر كند و بیندیشد و در جهت ساختن كشور حركت كند هیچ كشوری با تقلید و آموزش تقلیدی به جایی نمی رسد. ابتذال، ‌بی هویتی، از خود بیگانگی، فرهنگ كشورهای غربی و صهیونیستی است كه این كشورها به عنوان سوغات و فرهنگ به كشورهای اسلامی و انقلابی صادر می كنند. در ایران به عنوان مركز استراتژیك ترین منطقه دنیا و دارای فرهنگ غنی اسلامی و بهترین فرهنگ اعتقادی باید بصورتی عمل شود كه تمام دانش آموختگان مراكز آموزش عالی بتوانند در حركت چرخ های ترقی و پیشرفت كمك كنند و این میسر نیست به جز در سایه آموزش كاربردی، آموزشی كه همراه تجربه و تخصص است.

در ادامه مدیر كل اداره آموزش فنی و حرفه ای در خصوص ضرورت ایجاد یك نهاد ملی سیاستگذار در آموزش های فنی و حرفه ای و شكل گیری سازمان ملی مهارت در كشور صحبت نمود.

مهندس نجفی زاده با بیان این مطلب كه ما نباید به گونه ای عمل كنیم كه از دیگران عقب بمانیم افزود،‌ در استان مركزی با توجه به موقعیتی كه از لحاظ صنایع موجود است تشكیل این سازمان یك ضرورت است كه همه باید دنبال كنیم.

در سازمان فنی و حرفه ای،‌ آموزش دوره های مختلف به فارغ التحصیلان دانشگاهی گویای جای خالی تجربه در دانشگاههای ماست و برگزاری این جلسات و بازدیدها می تواند راهكار مناسب جهت برطرف شدن این ضایعه را در دست قرار بدهد. پتانسیل های بالقوه ای كه در مجموعه سازمان وجود دارد می تواند در این راستا كمك زیادی به آموزش در جامعه كند مدیر كل اداره آموزش فنی و حرفه ای در ادامه صحبتهای خویش ضمن اشاره به برخی از این پتانسیل ها گفت: مجتمع آموزشی واحد خواهران این اداره در حالی كه 6 ماه بیشتر از ساخت قسمت های مختلف آن نمی گذرد و حدود 54 درصد پیشرفت داشته است را می توان به عنوان بهترین مركز آموزش فنی و حرفه ای در كشور نام برد. در استان 20 مركز آموزشی فعال است كه به طور منظم به آموزش می پردازند 4 مركز به صورت شبانه روزی است. 14 مركز جواركارگاهی در استان فعالیت می كند و حدود سیصد و چهار آموزشگاه آزاد در استان فعال هستند كه در بخش خصوصی فعالیت می كنند. این اداره دارای 9 پایگاه روستایی و حدود شصت پایگاه سیار آموزشی در روستاها می باشد همچنین در سه شهرستان جدید التاسیس استان نیز مراكز دو منظوره تاسیس گردیده.

مهندس نجفی زاده در پایان سخنانش گفت در حال حاضر در كشور در كنار علم و دانش به پنجه های كار آمد در زمینه های مختلف نیاز داریم.

بخش سوم برنامه با بازدید از مركز آموزش برادران دنبال شد در این بخش روسای مراكز آموزش علمی – كاربردی از كارگاه های الكترونیك، هیدرولیك ، پنیوماتیك، برق، ساخت و مونتاژ تابلو برق، كارگاه جوشكاری،‌ تراشكاری، آزمایشگاه CNC و كارگاههای موجود در مجتمع برادران بازدید نمودند.

در ادامه پس از اقامه نماز ظهر به سوالات روسای مراكز آموزشی در جلسه پرسش و پاسخ با حضور دكتر پورایمانی و مهندس نجفی زاده پاسخ داده شد.

در این بخش روسای مراكز آموزش علمی – كاربردی گروه صنعتی صفا، حدید اراك ،‌ صنایع دستی ، هپكو ، جهاد دانشگاهی ساوه ، جهاد كشاورزی اراك ،‌ یدك رسان كاوه، كارشناس مسئول آموزش واحد استانی ، مسئولین آموزش مجتمع آموزش فنی و حرفه ای واحد برادران، واحد خواهران، رئیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی استان مركزی و مدیر كل اداره فنی و حرفه ای استان به ترتیب به بیان مسایل و پیشنهادات خود در خصوص همكاری بیشتر و بهتر و موثرتر دانشگاه جامع علمی – كاربردی و سازمان فنی و حرفه ای استان مركزی پرداختند مواردی از جمله هزینه كارگاههای فنی و حرفه ای كه در اختیار مراكز علمی – كاربردی قرار گرفته اند، عدم زمان بندی واحد در تقویم آموزشی مراكز و دوره های فنی و حرفه ای ، استفاده دانشجویان از مراكز فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان نیز مقرر گردید كمیته ای متشكل از كارشناسان دو مجموعه جهت هماهنگی بیشتر و پیشنهاد راهكارهای علمی و عملی تشكیل گردد.

 

 


نظر شما :