برگزاری نشست خبری ریاست دانشگاه جامع علمی كاربردی استان مركزی
                                    
در آستانه فرا رسیدن 18 مهرماه سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی روابط عمومی واحد استان مركزی جهت معرفی فعالیتها، اهداف، چشم اندازها و دستاوردهای دانشگاه جامع علمی كاربردی اقدام به برگزاری نشست خبری ریاست این واحد با اهالی رسانه استان نمود.
نعمتی مسئول روابط عمومی واحد استان مركزی در خصوص اجرای این برنامه گفت: این نشست با دعوت از خبرگزاری ها و هفته نامه های استان و همچنین واحد خبر صدا و سیمای استان برگزار گردید.
در این نشست خبری كه به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس دانشگاه برگزار گردید دكتر نظامدوست ریاست دانشگاه واحد استان مركزی پس از ایراد تبریك و خیر مقدم به تبیین عملكرد دانشگاه در دو دهه پرداختند. همچنین در خصوص تحقق اهداف و سیاستهای اصل 44 قانون اساسی در دانشگاه جامع علمی كاربردی صحبت نمودند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه دكتر نظامدوست افزود: نظام علمی – كاربردی بعنوان یك نظام مكمل و بدیع در آموزش عالی كشور، در سال 1369 با تشكیل شورای عالی آموزشهای علمی – كاربردی معرفی شد و دانشگاه جامع علمی – كاربردی بعنوان بازوی اجرایی این نظام در سال 1373 تاسیس و اولین پذیرش دانشجو در این دانشگاه در سال 1375 انجام پذیرفت .
آموزش عالی كشور بطور كلی به سه ركن تقسیم می شود ركن اول شامل دانشگاههایی است كه در مرزهای دانش فعالیت می كنند. ركن دوم را دانشگاههایی تشكیل می دهند كه مسئولیت آنها پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی است و ركن سوم آموزش عالی، دانشگاه جامع علمی – كاربردی است كه متولی آموزشهای علمی – كاربردی است.
ریاست دانشگاه واحد استانی همچنین اضافه نمودند: با توجه به ویژگیهای موجود این دانشگاه را می توان به عنوان ممیزه نام برد، از جمله این ویژگیها می توان به این موارد اشاره كرد:
1- ماهیت این دانشگاه به گونه ای است كه مدیریت استفاده بهینه از پتانسیلهای بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی را انجام می دهد. 2- دانش آموختگان آن معمولاً جذب بازار كار شده و بیشتر نقش استخدام كننده دارند. 3- از تمام پتانسیل های مردمی برای توسعه این آموزشها بدون اتكاء به بودجه دولتی استفاده می شود. 4- از خبرگان و متخصصان بخش اجرائی بعنوان مدرس علمی – كاربردی استفاده می شود.
5- آموزشهای علمی – كاربردی دارای مدلهای آموزشی منعطف و متناسب با شرایط و نیازهای روز طراحی و پیاده سازی می شود.6- آموزشها و دوره های این دانشگاه با انجام نیازسنجی زمانی و مكانی تدوین ، تصویب و بازنگری میشود.
دكتر نظامدوست در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 340 هزار دانشجو در 624 مركز آموزشی دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. كه از این تعداد 10555 نفر در 17 مركز در استان مشغول به تحصیل هستند وتاكنون بیش از 1514 زن و 2752 مرد در رشته های مختلف فارغ التحصیل شده اند و پیش بینی می شود كه ظرفیت پذیرش دانشجو در سال هشتاد و هشت بیش از 8180 نفر در دوره های مختلف تحصیلی باشد.
از دیگر مواردی كه ایشان صحبت نمودند رویكرد دانشگاه از تربیت نیروی انسانی استخدام شونده به استخدام كننده بود كه در همین راستا می توان به مواردی اشاره كرد: انعقاد تفاهم نامه ای با وزرات تعاون در جهت راه اندازی تعاونی های دانش آموختگان و دانشجویان علمی – كاربردی، همچنین بر اساس هماهنگی های بعمل آمده، اختصاص وام اشتغال برای دانشجویان و دانش آموختگان نظام علمی – كاربردی كه خود گامی در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان است.
امید است كه دانشگاه جامع علمی – كاربردی بعنوان دانشگاه كارآفرین و اشتغال زا با برخورداری از مدرسان عالم عامل و برخورداری از تجهیزات و امكانات پیشرفته نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص، مجرب ، كارآمد با روحیه خود باوری و شجاعت قدمهای بلندی را بردارد.
ایشان در پایان اشاره نمودند كه ما امیدواریم سهم دانشگاه از آموزش عالی كشور كه 10 درصد كل دانشجویان كشور است، همانند سایر كشورهای پیشرفته جهان به 20 الی 25 درصد برسانیم.


نظر شما :